Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O lásce ke kapelám

Milý Honzíku! Vím, že si rád čteš dědečkovy dopisy psané rukou a posílané poštou. Doufám, že si je stále schováváš, protože za pár let už nebudou.

Papír, známka a obálka nadobro zmizí z tohoto světa. Budou plně nahrazeny elektronickou komunikací. Stejně, jako se to stalo s fyzickými nosiči s hudbou.

Že nevíš, co je fyzický nosič? Inu, před mnoha lety se hudba prodávala v krámě, podobně jako třeba housky. Existovaly magnetofonové pásky, cédéčka, kazety a gramofonové desky. Na nich byla zaznamenána hudba a ta se dala přehrát na specifických přehrávačích. Když jsem si pak nějaký takový nosič s hudbou koupil, velmi jsem si ho vážil. Stál totiž hodně peněz. Přinesl jsem si ho domů, obřadně vložil do přehrávače a začal poslouchat. Napoprvé se mi třeba ani většina písniček nelíbila. Ale protože jsem měl tu kapelu rád, věnoval jsem jí čas a album (tak se tomu tehdy říkávalo) poslechl i několikrát dokola. Říkalo se tomu naposlouchávání. A vida, po pátém, šestém poslechu se mi většina písniček začala líbit. Pak se mi dokonce některé písničky líbily víc než ty dva hity, které jsem původně znal z rádia nebo televize.

Tím to ovšem nekončilo. Každé album mělo pěkně zpracovaný, papírový obal. Kapely si na obalech dávaly záležet a alba tak dostávala další umělecký rozměr. Také jsem si tam mohl přečíst texty, zjistit informace o kapele a o tom, jak bylo album natáčeno.

Asi se ptáš, co to všechno mělo za smysl. Informace o kapele dnes vyhledáš za pár vteřin na internetu, k tomu fotky, texty a termíny koncertů. Písničky si stáhneš zadarmo a pokud chceš být poctivý, tak za pár korun.

Já ti, Honzíku, odpovím. Veškeré to naposlouchávání, utrácení peněz a vděk za jakékoliv informace (třeba z tištěných časopisů), utvářelo mezi kapelou a posluchačem silné pouto. V podstatě šlo o vzájemný vztah a lásku. To, co dnes člověk téměř nemá šanci poznat. Kolik se ti, Honzíku, povaluje v počítači písniček? Kolik času věnuješ jejich naposlouchávání? Posloucháš vůbec celá alba nebo si děláš vlastní výběry? A zkusils někdy poslouchat hudbu tak, že u ní vůbec nic neděláš? Tak, že to nebude pouze kulisa k jiné činnosti?

Zkus to někdy! Třeba budeš překvapený, kolik hezkých písniček v počítači máš. Dej jim šanci. Snad jsi všechno, krom vlastních výběrů, nevymazal.

Zdraví děda.

Autor: Marek Müller | úterý 21.10.2014 7:00 | karma článku: 11,19 | přečteno: 401x
  • Další články autora

Marek Müller

Příběh knihy, díl 6.

Netuším, jestli v zahraničí milují hlášky z filmů stejně jako Češi. Ale vím, že my je milujeme hodně a náš hovorový slovník je do určité míry postaven i na filmových replikách.

30.12.2023 v 15:50 | Karma: 0 | Přečteno: 31x | Diskuse

Marek Müller

Příběh knihy, díl 5.

Jedna z mála superschopností, kterou jsem vždycky záviděl superhrdinům byla regenerace. Nijak zvlášť netoužím létat po obloze, pálit z očí červené paprsky či měnit podobu na zelené monstrum.

12.12.2023 v 8:15 | Karma: 0 | Přečteno: 35x | Diskuse

Marek Müller

Příběh knihy, díl 4.

Když jsem dokončil rukopis svého prvního románu, běžely mi hlavou různé myšlenky. Od té, že se pro své neumětelství stanu terčem posměchu až po představu rozhovoru v červené sedačce u Jana Krause.

28.11.2023 v 12:57 | Karma: 0 | Přečteno: 22x | Diskuse

Marek Müller

Příběh knihy, díl 3.

Podle korporátního slovníku patřím k tzv. dotahovačům. Když si vezmu něco do hlavy, je málo věcí, které mě dokážou vychýlit z nastolené cesty.

16.11.2023 v 12:51 | Karma: 3,66 | Přečteno: 63x | Diskuse| Kultura

Marek Müller

Příběh knihy, díl 2.

Miluji uklízení. Až tak, že mi manželka diagnostikovala obsedantně-kompulzivní poruchu. Sice jí to moc nevěřím, ale to patří u obsedantně-kompulzivní poruchy k jednomu ze symptomů.

8.11.2023 v 7:30 | Karma: 3,50 | Přečteno: 81x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Za napadení na koupališti v Dubí dostali tři muži až čtyřleté vězení

23. dubna 2024  10:45,  aktualizováno  11:41

Okresní soud v Teplicích poslal do vězení tři ze šesti obžalovaných v případu napadení mladíka na...

V Letech otevřeli památník holokaustu Romů a Sintů. Za války tam stál koncentrák

23. dubna 2024  9:59,  aktualizováno  11:30

Muzeum romské kultury otevřelo dnes Památník holokaustu Romů a Sintů v Čechách v Letech na Písecku....

Kolegu lídra kandidátky AfD zadrželi, dával Číně informace z europarlamentu

23. dubna 2024  8:38,  aktualizováno  11:30

Německá policie zadržela v noci v Drážďanech spolupracovníka Maximiliana Kraha, lídra kandidátky...

Wagnerovec po návratu z fronty rozřezal ženu, kufr s ostatky vyhodil z okna

23. dubna 2024  11:26

Rusko se v souvislosti s návratem vojáků z ukrajinského bojiště potýká s narůstající kriminalitou....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 18
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2910x
Spisovatel a aktivní člen kapely PANKIX.

www.facebook.com/marekmuller

https://maramuller.cz/

Můj blog byl původně o životě muzikanta z klubové kapely, jenž měl za cíl trochu přiblížit, co muzikanti z menších kapel také zažívají a řeší. Lidé o tom nemají běžně moc povědomí. V roce 2023 jsem blog rozšířil o své zkušenosti s psaním beletrie.

Seznam rubrik