Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Muzikant v síti

Četl jsem nedávno rozhovor s Josefem Vojkem, kde vzpomíná na začátky skupiny Kabát: „V době, kdy jsme začínali, ještě nebyl ani internet. Takže jsem přepisoval texty pěkně na klasickém psacím stroji poválečné výroby.

A za fanoušky jsme jezdili. Dneska stačí pověsit video na YouTube a už se o vás ví. My jsme každý víkend sedli do autobusu i s aparaturou a vyrazili jsme.“ Obdobné názory slýchám poměrně často. Dnes je všechno díky internetu děsuplně jednoduché.               

Trmácení v dodávce na koncert přes půl republiky není určitě bůhvíjaká selanka. Čekání, až dohraje předkapela, dohady s nechápavým zvukařem, odehrání vlastního setu a trmácení se za ranního zpěvu ptáků nazpět. A odměna za to? V současnosti mnohde dvacet přítomných diváků v sále. I méně. Kapely tuto skutečnost nerady přiznávají, protože jim to marketingově kazí jméno. Ale je to fakt. Před dvaceti lety byla výše popsaná muzikantská příkoří vykoupena i stovkami návštěvníků. Ještě v devadesátých letech stačilo vylepit pár plakátů a i úplně neznámá kapela měla záruku slušně zaplněného sálu (vlastní zkušenost). Dnes rockové koncerty příliš netáhnou. Odpověď na otázku PROČ vydá na samostatný článek, v tomto se chci věnovat jinému tématu.

Mediálně neprovařená kapela nemá moc alternativ, jak potencionálního fanouška oslovit, když to nejde na koncertě. Na festival ji nevezmou a do médií už vůbec ne.

Zbývá tedy internet. Jeví se to jednoduše a zdánlivě zdarma. Zdánlivě? Výroba empétrojky, kterou kapela chce vystavit, něco stojí a není to málo. Nahrávací studio a tak dále... Výroba videa stojí ještě víc, má-li k něčemu vypadat. Pro neznámou kapelu je pak téměř povinnost poskytnout videa a mp3 na internetu zdarma. To jí však nezaručí dostatečnou publicitu (viz. samostatný blog). Posluchač si na širém moři internetu nemá moc možností umělce všimnout. Kapela tak samozřejmě musí jít fanouškovi naproti. A jak?

Prvním krokem bývá vlastní webová prezentace, což je další věc, do které musí kapela investovat peníze. Něco stojí její výroba, něco stojí provoz. Samotný vlastní web kapelu samozřejmě nespasí, byť je sebelépe SEO optimalizován.

Nezbytnou nutností je vpád do sociálních sítí. Před pár lety stačil profil na MySpace, který dnes víceméně živoří. Přesto by jím kapela neměla pohrdat a umístit na něj svůj profil. K němu existuje český ekvivalent BandZone, který je pro českou kapelu téměř nutností. Stejnou nutností je v Čechách obrovsky populární Facebook. Ten navíc proti MySpace a Bandzone nabízí jiné, pro kapelu užitečné funkce. Další do party máme YouTube, kam kapela umisťuje videa a kde by měla mít svůj vlastní kanál. K němu existuje opět český ekvivalent Stream. V zahraničí je těchto ekvivalentů výrazně více. Neměli bychom zapomenout v Čechách zatím ne tolik rozšířený Twitter. A LastFM. A Wikipedii. Dalších, nepovinných, přesto užitečných  webů existuje celá dlouhá řada. SoundCloud, BandPage, Vimeo, Stage.cz, FreeMusic a desítky dalších...

Na všech těchto webech by kapela měla existovat a snažit se oslovovat potencionální fanoušky. Existovat však neznamená jenom založit profil. Prezentace se musí aktualizovat, počínaje videem, mp3, pokračuje přes fotogalerii,  čerstvé statusy, koncerty konče. Neaktualizovaná prezentace kapele spíše škodí. V praxi to znamená všechny zásadní události v životě kapely publikovat na téměř všechny uvedené webové profily. Čtenář se jistě dovtípí, že uploadovat na všechny zmíněné servery video o velikosti 300 MB není práce na 10 minut.

Webovými prezentacemi však zdaleka nekončíme. Tvorba a údržba mailing listů, zapisování koncertů do internetových databází, kterých jsou také desítky. V ideálním případě by kapela měla mít zajištěn prodej hudby přes internet (iTunes, Bandcamp, CDbaby). Atd, atd... Na tuto práci ideálně kapela potřebuje jednoho IT a jednoho PR specialistu. Zatímco před dvaceti lety stačil bedňák, řidič a zvukař. Bez nich se ovšem muzikant neobejde stále. Protože o víkendu usedá do dodávky trmácet se přes půl republiky na koncert. Zříci se živých vystoupení totiž nejde ani dnes. Ale jde to bez internetu?

Autor: Marek Müller | úterý 29.5.2012 7:00 | karma článku: 10,42 | přečteno: 1010x
  • Další články autora

Marek Müller

Příběh knihy, díl 6.

Netuším, jestli v zahraničí milují hlášky z filmů stejně jako Češi. Ale vím, že my je milujeme hodně a náš hovorový slovník je do určité míry postaven i na filmových replikách.

30.12.2023 v 15:50 | Karma: 0 | Přečteno: 31x | Diskuse

Marek Müller

Příběh knihy, díl 5.

Jedna z mála superschopností, kterou jsem vždycky záviděl superhrdinům byla regenerace. Nijak zvlášť netoužím létat po obloze, pálit z očí červené paprsky či měnit podobu na zelené monstrum.

12.12.2023 v 8:15 | Karma: 0 | Přečteno: 35x | Diskuse

Marek Müller

Příběh knihy, díl 4.

Když jsem dokončil rukopis svého prvního románu, běžely mi hlavou různé myšlenky. Od té, že se pro své neumětelství stanu terčem posměchu až po představu rozhovoru v červené sedačce u Jana Krause.

28.11.2023 v 12:57 | Karma: 0 | Přečteno: 22x | Diskuse

Marek Müller

Příběh knihy, díl 3.

Podle korporátního slovníku patřím k tzv. dotahovačům. Když si vezmu něco do hlavy, je málo věcí, které mě dokážou vychýlit z nastolené cesty.

16.11.2023 v 12:51 | Karma: 3,64 | Přečteno: 62x | Diskuse| Kultura

Marek Müller

Příběh knihy, díl 2.

Miluji uklízení. Až tak, že mi manželka diagnostikovala obsedantně-kompulzivní poruchu. Sice jí to moc nevěřím, ale to patří u obsedantně-kompulzivní poruchy k jednomu ze symptomů.

8.11.2023 v 7:30 | Karma: 3,50 | Přečteno: 80x | Diskuse| Kultura

Marek Müller

Příběh knihy, díl 1.

Psal se rok 2000, duch devadesátých let pomalu začal mizet v nenávratnu a s ním i moje první punková kapela Eklhaft. Tehdy jsem přeškrtl všechny čárky prvního čtvrtstoletí svého života. Čas na bilancování? Nikoliv.

1.11.2023 v 7:30 | Karma: 5,13 | Přečteno: 78x | Diskuse

Marek Müller

Tak kde je spravedlnost, milý Facebooku?

Mám za sebou několik školení sociálních sítí. Na všech bylo osazenstvu opakováno: jestli chcete lajky, postujte zvířátka a malé děti.

25.1.2017 v 16:01 | Karma: 13,92 | Přečteno: 705x | Diskuse| Kultura

Marek Müller

Festivalové soutěže

Rok se s rokem sešel a blíží se hudební festivalová sezóna. A já opět narážím na stejné reklamní bannery, příspěvky na sociálních sítích nebo mailngové kampaně, jako před rokem.

31.5.2016 v 7:00 | Karma: 8,44 | Přečteno: 106x | Diskuse| Kultura

Marek Müller

A kde ty prachy máme brát?

Minulý týden se mi na Facebooku několikrát objevil link na tenhle článek. Autor, Jakub Kaifosz, se v něm poměrně nevybíravě naváží do crowdfundingového financování českých kapel. S autorem V NĚČEM ČÁSTEČNĚ souhlasím. Ale...

27.10.2015 v 7:00 | Karma: 9,47 | Přečteno: 629x | Diskuse| Kultura

Marek Müller

O lásce ke kapelám

Milý Honzíku! Vím, že si rád čteš dědečkovy dopisy psané rukou a posílané poštou. Doufám, že si je stále schováváš, protože za pár let už nebudou.

21.10.2014 v 7:00 | Karma: 11,19 | Přečteno: 401x | Diskuse| Kultura

Marek Müller

Selfpromo českých kapel na sociálních sítích

Znáte to, každá menší česká kapela na své sociální sítě umisťuje (vesměs identické) statusy a často používá (podobně jako sportovci) velmi otřepaná klišé.

8.4.2014 v 7:00 | Karma: 16,97 | Přečteno: 1094x | Diskuse| Kultura

Marek Müller

Tak akorát slavní

Všimli jste si, že se v Česku prosadí málo interpretů nebo kapel přirozenou cestou? Tedy cestou koncertování v klubech pro pár kamarádů, na které se postupně nabalují další kamarádi a kapela se posléze vydává hrát...

22.11.2013 v 7:00 | Karma: 16,35 | Přečteno: 1457x | Diskuse| Kultura

Marek Müller

Haló, tady festival!

Každý  podzim přibývají mnoha muzikantům šediny. Alespoň těm, kteří se snaží zajistit pro následující léto vystoupení na hudebních festivalech. Festivalů je mnoho.

24.9.2013 v 7:00 | Karma: 9,07 | Přečteno: 566x | Diskuse| Kultura

Marek Müller

Odvrácená tvář OSA

Vím, že se následujícími řádky dopustím přečinu proti lidskosti. Vím, že kdyby existovala záporná karma, bude na maximu. Vím, že si v diskuzi vysloužím mnoho nepěkných přívlastků.

26.3.2013 v 7:00 | Karma: 27,10 | Přečteno: 9052x | Diskuse| Kultura

Marek Müller

Natočte CD v obýváku

„The world is changed“. Touto univerzální, prakticky všude použitelnou hláškou začíná filmová trilogie Pána prstenů. Já ji použiju proto, abych čtenáři přiblížil, jak dnes mohou muzikanti natáčet regulérní LP.

11.1.2013 v 7:00 | Karma: 13,43 | Přečteno: 1714x | Diskuse| Kultura

Marek Müller

Milý piráte, vítej v mp3 džungli!

1) Česká média zabíjí hudbu! Servírují nám pouze nekvalitní brak, navíc se zpožděním proti zahraničí a ještě ke všemu okázale ignorují...

17.1.2012 v 7:00 | Karma: 30,25 | Přečteno: 4920x | Diskuse| Kultura

Marek Müller

Válka o peníze: film vs. hudba

Toulky v síti mě nedávno zavedly na stránku Statního fondu pro podporu a rozvoj České kinematografie. Jako filmového fanouška mě zajímalo, za co jsou vlastně státní peníze utráceny a kolik to je.

2.12.2011 v 12:19 | Karma: 24,79 | Přečteno: 2315x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 18
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2910x
Spisovatel a aktivní člen kapely PANKIX.

www.facebook.com/marekmuller

https://maramuller.cz/

Můj blog byl původně o životě muzikanta z klubové kapely, jenž měl za cíl trochu přiblížit, co muzikanti z menších kapel také zažívají a řeší. Lidé o tom nemají běžně moc povědomí. V roce 2023 jsem blog rozšířil o své zkušenosti s psaním beletrie.

Seznam rubrik